Vláknina

Vydal T.C.   |   Publikováno 7. 10. 2015

  • 1 / 1

Snad nikomu není potřeba vlákninu nijak zvlášť představovat. Každý určitě ví, že se jedná o tu část rostlinné potravy, která pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou. Ne každý však zná skutečnou důležitost vlákniny v lidském těle.  

 

Podle celosvětového výzkumu, který odhalil, že vláknina má tu schopnost regulovat celkovou hmotnost a hladinu naši energie, dokonce vláknina dokáže snižovat výskyt závažných onemocnění na minimum. Vláknina snižuje riziko infarktu a mrtvice až o třetinu, výskyt některých druhů rakovin - zejména rakoviny konečníku a tlustého střeva, napomáhá snižovat možnost žlučových kamenů, osteoporózy, a také střevních výchlipek a nezhoubných nádorů střeva. 

 
Vláknina by měla být obsažena v jídelníčku každého člověka. Statistiky ovšem ukazují opak. Lidé obvykle konzumují daleko méně, než je polovina doporučené denní dávky. Je to tak – příjem vlákniny a tekutin patří k základům správné výživy. 
 
Abychom vlákninu zařadili mezi své potraviny na jídelníčku, musíme znát její zdroje. Snažte se konzumovat obiloviny, luštěniny, zeleninu, ovoce a také brambory. Ovšem nejvíce vlákniny obsahuje ovoce jako hroznové víno, angrešt, rybíz a celkově duhy bobulovitého ovoce. To, že lidé musí jíst co nejvíce ovoce a zeleninu, se dnes však všeobecně ví. Stále se ale zapomíná na luštěniny, ty se jí tradičně málo. 
 
Vláknina má mnoho pozoruhodných vlastností. Jíst potraviny, které jsou vlákninou vysoce obohaceny, se velice vyplatí lidem obézním nebo pro lidi s pár kilogramy navíc. Přitom právě potraviny s vlákninou jim pomůžou nějaké to kilo shodit, protože tělo nedokáže vlákninu strávit a nezíská tak z ní žádné kalorie. Krom toho vláknina v sobě zadržuje vodu. V trávicím ústrojí nabobtná a člověk tak získá delší pocit sytosti. Zároveň tím zlepšuje činnost střev a pravidelnost stolice, kterou změkčuje, takže je výbornou prevencí proti zácpě. 
 
Že nejste obézní a shodit nějaké to kilo navíc by vám jenom uškodilo? Vůbec nevadí, protože vás vláknina může ochránit před vznikem nebo zhoršování hemeroidů. Rozpustná vláknina, která je obsažena hlavně v ovoci a zelenině, dokáže na sebe navázat cholesterol a řadu odpadních látek, a odvést je z těla pryč. 
 
Jestliže patříte mezi diabetiky, měly by vás vlastnosti vlákniny zajímat tím více. To, že jste se diabetiky stali, má na svědomí právě nedostatek vlákniny, nebo alespoň diabetes urychlil. Potraviny s vysokým obsahem rozpustné vlákniny dovedou snížit potřebu inzulínu a pomáhají zmenšit prudké výkyvy hladiny cukru v krvi. 
 
Důležité je také vědět, že pokud dáte na rady a opravdu začnete vlákninu hodně konzumovat, měli byste také hodně pít. Už jen proto, jak již bylo řečeno, že vláknina na sebe váže velké množství vody. Nezapomínejte, že dostatek tekutin je důležitý pro normální chod organismu. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Čtěte více
Novinky
Speciály
Kokain je out, teď frčí čokoláda

Kokain je out, teď frčí čokoláda

Všichni milovníci hříšného mlsání s názvem čokoláda jsou nadšeni a v euforii. Šňupání čokolády prý navozuje stejné pocity jako při orgasmu.   čtěte hned

Porno herečka vs „normální“ ženská

Porno herečka vs „normální“ ženská

Na porno kouká každý, a kdo tvrdí že ne, kouká na něj o to víc. Problém ale nastává v okamžiku, kdy muž zapomene, že to co se děje u něj v ložnici není "pohádka pro dospělé" ale reálný ... čtěte hned

Pijete vodu s citronem? Pak děláte velkou chybu!

Pijete vodu s citronem? Pak děláte velkou chybu!

Když pravidelně každé ráno vypijete sklenici vlažné vody se šťávou z citronů, budou se dít s vaším zdravím zázraky. Podlehli jste novodobému trendu a už si nedokážete představit den bez ... čtěte hned