Bezpečnostní systémy v automobilech

Vydal T.C.   |   Publikováno 22. 10. 2015

  • 1 / 1

Stále více jsou do vozidel montovány bezpečnostní systémy, které mají za cíl snížit pravděpodobnost dopravní nehody. Některé jsou skutečně významné, ale některé jsou bohužel jen marketingový tah. 

 

Nikoho nejspíš již nepřekvapí zkratka ABS nebo ESP. ABS je zkratka pro Antiblockiersystem (nebo také Anti-lock Brake Systém) a jde o protiblokovací systém, který zabraňuje zablokování kol při brzdění a tím ztráty adheze (přilnavosti) s vozovkou, čímž je vozidlo stále ovladatelné i na kluzké silnici nebo při prudkém brzdění.

ESP je Elektronic Stability Program, tedy elektronický stabilizační program, a pomáhá tím, že při brzdění nebo rychlém průjezdu zatáčkou přibrzdí to kolo vozidla, které by začalo proklouzávat (nebo sníží celkový výkon). Je to tedy doplněk k ABS a některé automobilky již uvádějí jen vybavení systémem ABS a ESP je samozřejmostí. ESC (Elektronic Stability Control) je je jen jiný název pro ESP.

Jenže dnes existují i jiné systémy, možná zatím méně známější, které automobilky v současné době nabízejí. Představme si alespoň ty, které bývají dostupné ve vozech nižší a nižší střední třídy.

TJA – Traffic Jam Assist
Tento systém napomáhá při jízdách v kolonách. Využívá adaptivní tempomat a systém pro udržení vozidla v pruhu. Umí přibrzdit, pokud se vaše vozidlo dostane příliš blízko za vozidlo před sebou, umí přidat a dokonce umí i zatáčet. Svou funkci plní do max. rychlosti 60km/h. Neznamená to však, že se dámy při tom můžou malovat a pánové surfovat po seznamce. Podmínkou totiž je mít ruce stále na volantu. Zdálo by se to sice zbytečné, legislativa to však vyžaduje.
Užitečnost: 35 – 40%

Laserové čidlo
Čidlo nejčastěji integrované do čelního skla má za úkol detekovat náhlou překážku před vozidlem. Jeho účinnost je do 10 metrů a v rychlosti 5 – 34km/h. Jakmile takovou překážku uvidí, zpomalí rychlost až do úplného zastavení. Je to pomocník, kterého automobilky montují proto, že nejvíce drobných nehod je ve městech při rychlostech do 30km/h. Při vyšší rychlosti systém také funguje, ale tím, že zásadně zvýší tlak v brzdovém systému. Je dobré tedy opravdu používat bezpečnostní pásy, aby vás náhlé zabrzdění nepřekvapilo a neskončili jste hlavou ve volantu.
Účinnost: až 90%

Lane Assist
Nebo také Active Lane Keeping Assist je systém, který dokáže pomocí  kamery udržovat vozidlo v jízdním pruhu. A to při rychlosti vyšší než 65km/h. Systém sleduje vodorovné nebo přerušované dopravní čáry, a pokud se k němu vozidlo přiblíží a nemá zapnutý ukazatel změny směru jízdy (blinkr), vozidlu zasáhne do řízení a srovná ho zpět. Zásah je měkký a plynulý, nicméně při aktivním pohybu volantem zůstává nečinný. Proto je i zde důležité mít ruce na volantu, jinak systém nefunguje.
Účinnost: 50 – 60%

BSD či BLIS – Blind Spot Detect
Jde o systém, který dokáže varovat před jinými vozidly nebo motocykly jedoucími v mrtvém úhlu (zejména při předjíždění). Tento systém začala do svých vozidel jako první montovat automobilka Volvo a záhy se rozšířil k ostatním výrobcům vozidel. Systém pomocí LED symbolu ve vnějším zpětném zrcátku nebo zavibrováním do volantu informuje řidiče o tom, že někde v mrtvém úhlu (vedle vozu a až 20 metrů za ním) se nachází nějaké motorové vozidlo. Systém využívá dvou radarů, které stále sledují krizová místa a tím dokážou včas řidiče informovat a zabránit tak ke srážkám ve vysokých rychlostech.
Účinnost: až 90%

Crew Protect Assistant – proaktivní ochrana cestujících
Asistent, který sleduje chování vozu a v případě hrozící nehody „připraví“ řidiče a spolujezdce na kolizi. Příprava je taková, že nejprve např. intenzivně zvýší tlak v brzdovém systému, předepne bezpečnostní pásy a pokud dojde k aktivaci i systému ESP (ESC), přivře okna ve dveřích a zavře střešní okno. Tím zamezí vlétnutí předmětů do vozidla a případnému zranění posádky. Otázkou však zůstává, jak dlouho mu bude zavírání trvat, když nehody se odehrávají ve zlomkách vteřin.
Účinnost: 30 – 40%

DAA – Driver Activity Assistant
Asistent rozpoznávací únavu řidiče. Bohužel jde o systém, který patří k těm marketingovým tahům. Na základě pohybů, chování řidiče a natočení volantu vyhodnocuje stupeň únavy a pokud uzná že ano, akusticky nebo vizuálně (třeba symbolem kávy) upozorňuje řidiče, že je potřeba zastavit a dát si přestávku. Systém bohužel nefunguje nijak spolehlivě.
Účinnost: 10%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čtěte více
Novinky
Speciály
Kokain je out, teď frčí čokoláda

Kokain je out, teď frčí čokoláda

Všichni milovníci hříšného mlsání s názvem čokoláda jsou nadšeni a v euforii. Šňupání čokolády prý navozuje stejné pocity jako při orgasmu.   čtěte hned

Porno herečka vs „normální“ ženská

Porno herečka vs „normální“ ženská

Na porno kouká každý, a kdo tvrdí že ne, kouká na něj o to víc. Problém ale nastává v okamžiku, kdy muž zapomene, že to co se děje u něj v ložnici není "pohádka pro dospělé" ale reálný ... čtěte hned

Pijete vodu s citronem? Pak děláte velkou chybu!

Pijete vodu s citronem? Pak děláte velkou chybu!

Když pravidelně každé ráno vypijete sklenici vlažné vody se šťávou z citronů, budou se dít s vaším zdravím zázraky. Podlehli jste novodobému trendu a už si nedokážete představit den bez ... čtěte hned